werk werk werk en strippers

20 april 2013 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Het begint steeds langer te duren voordat ik nieuwe blogs schrijf, maar dan krijg je ook wat. De week na Lesotho zijn we gewoon weer aan het werk gegaan. Ik doe nu weer drie verschillende projecten, nl. Riemvasmaak, een crêche in midden van een sloppenwijk, waar we toen ook het holidayprogram hadden. Dit doe ik meer omdat Linda het leuk vind, ze kan daar nl. niet alleen naar toe. Ik vind de kinderen een beetje te jong en kan niet zo goed overweg met 15 van die exemplaren. Op twee of drie ligt toch echt mijn maximum. Desondanks zijn het wel schattige kotertjes en heb je wel je handen vol aan ze. Ik heb het daar best naar m’n zin als ik met kleinere groepjes een spelletje speel.

Op dinsdag doe ik nu de nieuwe CTC (computertraining) klas, wat een hele leuke groep is. Mandy is de verantwoordelijke en een heel leuk mens. Het verschil met de cursus van Yolo en die van Mandy is heel erg groot. Yolo is Xhosa, en die hele groep was dat ook, terwijl Mandy uit de coloured gemeenschap komt net zoals de leerlingen. Het is toch makkelijker om contact te leggen met de coloured, de kloof qua cultuur is ook minder groot en ze zijn op een één of andere manier toegankelijker. Taal heeft daar ook een groot aandeel in, het Afrikaans lijkt natuurlijk enorm op het Nederlands, waardoor de kloof toch kleiner wordt. Ook is de Engelse taal onder de coloured beter gekend dan bij de Xhosa.  Wat voor de coloured een groot voordeel is, aangezien de talen van de blanke cultuur ook Engels en Afrikaans zijn. Dit alles zorgt ervoor dat de coloured mensen meer gewend zijn aan contact met blanken dan Xhosa.

Woensdag en donderdag sta ik nog steeds op Kleinskool, wat nog steeds erg leuk is. We kregen van de week complimentjes van een leerkracht dat ze de leerlingen erg zien veranderen. Daar was ik wel erg blij mee. Afgelopen week hebben we maar één dag op Kleinskool gestaan, omdat we op woensdag een study and career exhibition hadden.

Die ging trouwens erg goed, en was een groter succes dan de vorige. De eerste waar ik heb geholpen was in een coloured township, en de opkomst was, buiten de scholen, erg mager. Die van afgelopen woensdag was dan weer in een Xhosa township, Govan Mbeki, dat is een hele kleine community en alles wordt daar rond verteld. Ik, Bas, Mark en Toto (een Xhosa vrouw) zijn op een gegeven moment gaan flyeren in Govan Mbeki, ik en Bas liepen naast de auto om flyers uit de delen, Mark reed stapvoets, en Toto was aan het omroepen door een speaker. De hele community kwam naar buiten gerend, wilden flyers, wilden weten wat we deden, sommige waren zelfs al onderweg naar de expo. Toen we zo’n anderhalf uur aan het flyeren waren belde Sarah op dat we nu onmiddellijk moesten terug komen, omdat het zo druk werd. Wij kijken elkaar aan en hadden zoiets van “ooh, wat gek”. Toen we terug kwamen zagen we overal mensen die we hadden aangesproken op straat, er liep zelfs een hond in de hal rond.

We waren allemaal erg blij, zeker voor Mark en Sarah, die het allemaal organiseren. We zijn die avond als beloning lekker uiteten gegaan bij Cubana en hebben er een cocktailtje op gedronken.

Dit was dus het werk,  nu even kort en bondig de vrijetijd. Dinsdag was er in Candy’s (een stripclub) een show met mannelijke strippers, waarop Joeke mij, en de andere meiden uit het huis had uitgenodigd om mee te gaan. Ik was helaas de enige van het huis die mee ging, maar we waren in totaal toch nog met 11 meiden. De show begon een beetje flauw met idiote spelletjes. Het Zuid-Afrikaanse gezelschap vond het helemaal geweldig. Nederlanders zijn toch iets te nuchter voor zulk flauwe ‘spelletjes’ en waren maar aan het wachten op de show.

De show begon best goed, ze konden goed dansen. Maar het was niet echt speciaal, naakt gingen ze ook niet. Toen begonnen wij flauw te doen en gingen we allemaal roepen “WIJ WILLEN PIEMELS ZIEN”. Gelukkig verstonden ze dat niet. Maar goed, ik heb me een ongeluk gelachen met de pakjes, en Zuid-Afrikaanse die helemaal uit  hun dak gingen.

Sorry voor m’n oma en opa, papa, ex-leerkrachten en mensen die dit echt niet hoefde te weten.

Het is nu zaterdag (ja echt!) en het is slecht weer, ik ga zo met Bas naar het apartheidsmuseum en vanavond gaan we cocktailtje doen want Sarah is op middernacht jarig.

Dat was het zo’n beetje !
Groetjes, Amber

1. Leo:
    20 april 2013
    was is je oude vader geschokt door dit losbandig gedrag. foei!
  2. Jessica:
    20 april 2013
    Klinkt alsof je het heerlijk naar je zin hebt! Dikke zoenen
  3. Daphne:
    20 april 2013
    Hahahahahaha......ik kom niet in het lijstje sorry voor........love you XXXX
  4. Jetty:
    20 april 2013
    weer een heerlijk verhaal, soms is het net of ik er en beetje bij ben op deze manier.
    @Daphne, maar jij bent ook wel heel erg moeilijk te choqueren he ;-)