De afgelopen weken

8 april 2013 - Lesotho, Lesotho

Sorry mensen dat het alweer zo lang geleden is dat ik m’n blog geüpdatet heb, maar de MB’s op mijn modem waren op. Dit was eind maart en het is zonde om dan er nieuwe op te zetten omdat ze enkel de maand van aankoop en de volgende maand geldig zijn. Als je begin van de maand doet, kan je ze dus langer gebruiken. Maar goed, dat terzijde ga ik maar eens vertellen wat ik de afgelopen weken heb uitgespookt in Zuid-Afrika en Lesotho.

Dus de week na Jeffreysbay ben ik vooral bezig geweest met het toneelstuk van Christiaan. Die opvoering was in die week op dinsdag en woensdag. Ik heb dus drie dagen in het Savoy theater gewoond. Maandag gingen ik en Chris al om negen uur aan de slag om de geluidsinstallatie aan te sluiten en de rest klaar te zetten. Om twee uur moest Chris de kids gaan ophalen van school om voor het eerst in het theater te oefenen. Ze gingen helemaal uit hun bol bij het zien van het theater, wat in het algemeen natuurlijk een heel ontoegankelijke branch is voor mensen uit de townships. Voor mij en Chris (zéker voor Chris) was een een theatertje wat met een paar zeiden draadjes aan elkaar hing, als het regent loopt het gewoon het podium op. De opvoeringen gingen goed, helaas was de opkomst wat minder ondanks het is aangekondigd op de radio en in de krant(!). Maar Lana, Lububalo, Mmeli, Keisha en Claire vonden het een geweldige ervaring, dat maakt alles goed, en dat was, zeker voor mij, het belangrijkste. Na de laatste voorstelling op woensdag was ik wel teleurgesteld dat het afgelopen was, ik heb me zo geamuseerd met dat project. Daarvoor ben ik Chris ook oprecht dankbaar, ik heb veel van het project geleerd. Donderdag hebben we het project definitief afgesloten met een gezellige lunch (Bas en Carolien waren er ook, Bas was in Savoy verantwoordelijk voor het licht en Carolien deed al het hele project de PR enz.)

Het weekend daarop wilden naar Hogsback gaan, een mooi plaatsje waar o.a. de schrijfster van The lord of the rings geïnspireerd is voor het beschrijven van het landschap. Helaas was het niet zo’n fijn weer en werden we onderweg gebeld door Marieke dat het écht niet veilig was om te rijden, zeker omdat het paasweekend was en er dan heel veel verkeer (dronken) is en het paasweekend berucht is voor zijn ongevallen. Dus hebben we rechtsomkeer gemaakt en zijn we weer naar huis gegaan. Toen zijn we maar gezellig gaan lunchen en heb ik springbok gegeten (errug lekker, maar niet in België/Nederland eten a.u.b. wij hebben nl. geen springbokken in het wild en hier komen ze even frequent voor als duiven bij ons). De rest wilde daarna liefst naar huis en film kijken, maar daar hadden ik en Bram niet zo’n zin in, Bram woont overigens niet bij ons, maar komt gewoon vaak over de vloer, dus zijn we maar naar het Casino gegaan nadat we Joeke en Marga hadden gebeld en die meiden ook mee gingen.

In het casino zijn we gaan blackjacken op zo’n computer ding (de real deal was nog even te hoog gegrepen voor groentjes als ons). Ik ben begonnen met R100  en op m’n hoogte punt had ik R130, dieptepunt had ik R33, en ik ben geëindigd met R83, dus heb ik een eurotje verspild aan een leuke middag. Jaton daarentegen (een Zuid-Afrikaanse vriend van Joeke en Marga) was ook met R100 begonnen en eindigde met R1250 (!) ook met Blackjack en hij zat naast mij, niet echt motiverend, toen ging ik maar op hem inzetten en kwam ik van m’n R33 op R130 terecht. Die ik uiteraard weer verspeeld heb.

Toen had Zuid-Afrika paasvakantie en gingen we in Riemvasmaak aan de slag met Holidayprogram, wat een gekkenhuis, echt midden in de townships met kids gaan spelen en doen, maar het is echt vermoeiend, ze willen allemaal aandacht en knuffelen en opgetild worden. Aan het einde van de middag gingen ze allemaal dansen en muziek maken voor ons, allemaal Xhosa dansen, erg leuk.

Maandag hebben we afscheidsetentje van Chris gehad, die naar huis is. Het theaterproject is nu echt afgelopen. Na het etentje werd Jacco gebeld (ons huis staat op zijn naam) dat Atlas, de beveiligingscentrale(elk huis heeft hier een alarm) voor onze deur stond. Bleek dat we problemen hadden met de elektriciteit en dan gaat het alarm ook altijd een beetje gek doen. Die gast komt dus naar binnen om alles te checken, en die is vervolgens nog een uur blijven hangen om wat te lullen. Wat voor ons onbegrijpelijk was, maar het blijkt normaal te zijn, hij heeft ons nog geholpen om uit te zoeken waar het probleem zat met de elektriciteit, bleek dat er een kortsluiting zat op één van de stroomcirkels, die van het alarm dus. Hij vond het natuurlijk ook helemaal geweldig dat er zes meiden in één huis wonen.

Afgelopen weekend zijn we naar Lesotho geweest, een onafhankelijk land dat omringd wordt door Zuid-Afrika. Super mooi land met een hele andere cultuur en super vruchtbare grond. We zijn eerst naar Malealea gegaan, waar we een villagewalk hebben gedaan om zo een beetje meer over de cultuur te leren kennen en  de volgende ochtend hebben we een drie uur lange hike gedaan, waarvan een stuk bergop, wat dodelijk vermoeiend was maar zéker de moeite waard als je het uitzicht zag. Sommige dingen waren bijna filmisch, losse stenen die naar beneden vallen en die je zo in de afgrond ziet verdwijnen. Het was heel indrukwekkend in ieder geval. We zijn daarna doorgereden naar een ander dorp, Roma, dat ligt op de weg naar Semonkong, waar we graag heen wilden, maar dat is op een afstand van 70km toch vijf uur rijden, dus zijn we maar alvast de goede richting uit gegaan, voor het maken van de uiteindelijk helse rit. In Roma hebben ik, Ellen en Iris ook nog een grappige situatie gehad, we hadden trek in een biertje en/of Cider, dus wij gingen op zoek in dat dorp, maar je kan hier alleen alcohol kopen in de daarvoor bestemde Bottle stores. Die ze niet hadden in Roma. Dus gingen we maar naar een lokale pub toe. Wij nog in onze korte broekjes die pub binnen wandelen. Alle ogen waren gelijk op ons gericht, mensen wilden met ons op de foto en telefoonnummers, ondanks dat het best ongemakkelijk was, moesten we na afloop erg om de situatie lachen en hadden we onze welverdiende biertjes.

De volgende ochtend zijn we weer vroeg vertrokken om naar Semonkong te gaan, over de beruchte weg. De eerste twee uur gingen prima en de weg was op veel plekken gewoon, goede asfalt. Tot het van kwaad naar erger ging, we kwamen langs weg werkzaamheden, tussen de bergen, waar we door moesten. Op een gegeven moment  was de opgedroogde zandweg te hoog om met onze auto door te rijden, waarop Linda en Iris heel stoer de auto uit gingen om de grond platter te maken, in het bijzijn van bouwvakkers, die hebben natuurlijk de dag van hun leven gehad. Zes meiden in een auto die zelf even er voor gaan zorgen dat de weg begaanbaar is.

Na een mooie en vooral avontuurlijke rit zijn we veilig en wel aangekomen in Semonkong en hebben we de veel belovende hike naar de waterval daar gemaakt. Die erg mooi was. We hebben ons laatste nachtje Lesotho afgesloten met een overnachting in een traditionele Rondawel (rond Afrikaans hutje) en zijn de volgende ochtend om vijf uur opgestaan om een 15uur lange rit naar onze thuishaven PE te maken. Wat best bizar was. Het koelt heel erg af in Lesotho ’s nachts, het land ligt heel hoog, het laagste punt is 1000m boven de zeespiegel. Dus in Semonkong was het ’s nachts gewoon rond het vriespunt. Toen we vertrokken lag er dauw op het gras, kleine plasjes hadden een dun ijslaagje, terwijl het overdag gewoon 24°C is. We hebben het die dag zien stijgen (volgens auto thermometer) van 0° naar 31°C (die was alweer in Zuid-Afrika). Best bizar vond ik.

Maar ik heb dus weer leuke weken achter de rug, sorrie vir lange tyd ek hê nie blog geschryf nie en baie dankie vir hulle die gelees hê.

Groetjies,

Amber

1. Daphne:
    8 april 2013
    Wow schatje wat een prachtig reisverslag.............bel je morgen Love you XXXX
  2. Jetty:
    9 april 2013
    Weer helemaal op de hoogte ;-) Fijn. Hoe is het met je rug?
  3. Amber van Rooijen:
    10 april 2013
    Hee jetty, met m'n rug gaat het prima hoor ! zoals gewoonlijk weer :D Nu ff m'n bungee plannen
  4. Jetty:
    10 april 2013
    Mooi Zo!! Veel plezier met 'springen en hangen' ;-)