Graaff-Renet & Nieu Bethesda

26 februari 2013 - Graaff-Reinet, Zuid-Afrika

We hebben echt een geweldig weekendtripje achter de rug. Vrijdag zijn we met negen man weggereden uit PE om naar Graaff-Renet te rijden, Mark en Sarah, ons verliefd stelletje, waren donderdag al vertrokken. Eindelijk hun privacy.

We zijn al om 14u vertrokken omdat je voor het donker op bestemming moét zijn, anders heb je de kans dat er zo’n Koedoe in je autoruit springt aangezien zij op licht afkomen. Die beestjes zijn trouwens ook erg lekker op de boterham, maar dat even terzijde. We kwamen aan in Graaff-Renet tegen 17u40 en moesten dus gelijk door naar de zonsondergang aan de valley of desolation (vallei der vergetelheid, ja ook in het Afrikaans). Wat was dat ongelofelijk mooi, je kan het eigenlijk niet beschrijven hoe het was, je staat op een berg, met een oneindig uitzicht en het enige wat je ziet is natuur, bergen nog meer natuur en nog meer bergen, maar zo onbeschrijfelijk. De zee mag z’n reputatie over mooie romantische zonsondergangen wel vergeten, is niets tegen over waar wij stonden. Later een panorama’tje. ’s Avonds zijn we lekker gaan braajen met z’n allen in de cottage die we daar gehuurd hadden en zijn we maar een (Oma skip jij maar even naar de volgende alinea) drank spelletje gaan spelen waarop we op het idee kwamen de enige kroeg in het dorp op z’n kop te gaan zetten, wat volgens mij aardig gelukt is.

De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan en hebben we in een ULTRA kitcherig restaurantje gegeten , het zou  zo de libelle in kunnen, maar het was echt wel super lekker. Toen zijn we nog even een rondje door Graaff-Renet gelopen en is de groep opgesplitst, omdat ik, Chris en Ellen(nieuw meisje) nog naar Camdeboo game park wilden gaan. Zo’n wild park waar je dieren kan spotten, we hebben struisvogels, veel andere vogels, spinnen van 15cm doorsnee, apen, springbokkies, vleesbokkies en soort buffel gezien.

Toen zijn we door gereden naar Nieu Bethesda, echt een gehucht waar bijna niets te zien is, maar tegelijkertijd is er ook zoveel te zien. Het ligt midden in de bergen op 1400m hoogte en er heerst echt zo’n country rust. We zijn daar op de eerste dag even naar het owl house gegaan. Een museum over een  vrouw die daar woonde in de jaren ’40 tot eind jaren ’70 en zij is daar zo vereenzaamd dat ze in haar tuin een eigen wereld heeft gecreëerd door te beeldhouwen. Het huis is sinds ze zelfmoord pleegde niet meer veranderd en dient nu als museum, ook de hele binnenkant van dat huis heeft ze onderhanden genomen en is alles behalve normaal, opzich hadden sommige kamers echt wel vrolijke kleuren, maar het is gewoon een beetje luguber als je weet hoe wat waar en waarom.

’s Avonds sliepen we op een boerderij van rijke blanke Zuid-Afrikanen die een 70km² grond bezitten in the middle of nowhere, dat was een plekje waar we ons allemaal heel sereen gevoeld hebben. Zondag ochtend was misschien nog wel het indrukwekkendste, we zijn met z’n allen in het bakkie van die man (Peet)daar gepropt en heeft hij ons over zijn terrein gereden, waar ze ook hun privaat game viewing park hebben. Wij rechtstaand in dat bakkie (waar je je gelukkig ook kon vasthouden) over hobbelig terrein heen, ging hij hele tijd extra gas geven als het nog hobbeliger werd. Peet liet ons ook zien hoe springbokkies hun kudde beschermen, dan gaat er één van de kudde de andere kant op rennen en om je heen proberen te circuleren zodat de predator daar op af zou gaan. Op een geven moment rende er zo’n spring bok voor ons, Peet echt volle gas geven tot we naast die springbok reden naast 10m en zo de bewegingen van dichtbij konden zien, echt super indrukwekkend. Het vervolg van het beschermen is dat er dan een tweede bok komt om het overnemen en om zo het gevaarte (wij dus) te verwarren. Dat was echt zo gaaf. ’s Middags zijn we gaan lunchen op een Goat farm met allemaal zelf gemaakte geitenkaas, bier en Koedoe salami. Toen maar naar huis gereden omdat we door de Koedoe’s weer voor het donker thuis moesten zijn. Het was in iedergeval een gave trip en iedereen is nu ook veel beter met elkaar, meer gezelligheid in de groep.

Gisteren heeft Graig ons meegenomen (4 van de 10 gingen niet mee) naar een rugby wedstrijd van de universiteit. Weer alsof je in een één of andere Amerikaanse film terecht komt. Daarna ben ik met Graig en Chris( Afrikaanse Chris, niet onze huisgenoot) nog even wat gaan drinken in een superleuke strandtent waar het behoorlijk feest was omdat het PE team had gewonnen. Helemaal super dus !

1. Leo:
    26 februari 2013
    Mooi verhaal!
  2. Daphne:
    26 februari 2013
    Och meissie wat een tof verhaal weer, ben zo blij voor je.......maar moet er ook een beetje van piedelen........love youXXXXXXX