Project updates

1 maart 2013 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Naast al m’n feest en uitstapjes blogs is het wel weer tijd om er een te schrijven waarvoor ik hier uiteindelijk ben: vrijwilligerswerk. Er zijn de afgelopen week een aantal nieuwe mensen bijgekomen nl. Iris, Ellen en Emma. Aangezien Ellen en Emma ook op Kleinskool terecht komen hebben we er negen nieuwe kinderen bij gekregen, waarvan ik er al zes heb gehad voor de sessies die we daar geven. Het zijn net zoals die andere echt allemaal schatjes, maar moeten nog wel even aan ons wennen. Ondertussen hebben we tien van de negen kinderen uit één klas, wat best lastig is omdat de andere van 4B nu komen vragen of ze ook naar ons toe mogen komen, terwijl wij daar niets over te zeggen hebben en alles via de principal moet gaan. Die het overigens erg druk heeft, wat te geloven is als je maar 25 leerkrachten hebt voor een school van 1400 leerlingen, hij geeft zelf dus ook les.

Ik heb er ondertussen ook een project bijgekregen wat met een errug leuke begeleidster is. Het project heet CIC en bestaat uit twee delen, het eerste deel is meer psychologisch achtig, en dus het gene wat ik wou doen. Het is met voornamelijk vrouwen van 19 tot ongeveer 40 die je helpt  bv. met eigenschappen en kenmerken die zichzelf typeren, wat voor hen opvallend moeilijk is. Ik ga eerst een paarweken lesjes meevolgen, om vervolgens zelf even te brainstormen over een thema die ik kan doen. Het eerste idee dat ik heb is om iets over angst voor te bereiden. Het enige nadeel is, dat Yolo (de begeleidster) in het begin van de les het erg leuk doet, het ging over problem solving waar bij ze aan de leerlingen vroeg wat voor hen een probleem is. Wij zouden denken dat je er meerdere aan het woord laat, maar Yolo was er al klaar na één. Ook na het vorderen van de les begon de sleur er een beetje in te komen. Als ik iets zou voorbereiden ga ik de schoolbanken afschaffen en meer een gezellige sfeer door allemaal in een cirkeltje te gaan zitten, om zo meer interactie te krijgen en een huiselijkere en vertrouwelijkere sfeer, wat wel belangrijk is in zo’n project. Ik hoop dat ik nog een keer rustig tegen Yolo kan zeggen wat ze misschien anders kan doen, maar daar moet je hier een beetje mee oppassen, dat je ‘dr niet op ‘dr tenen trapt. Maar ik bedenk wel wat.

Voor de rest doe ik nog steeds een beetje voor Chris z’n toneelstuk, waar ik uiteindelijk niet in meespeel omdat z’n leerkrachten dat niet wilden, maar ik ga met hem het lichtplan doen voor het stuk en een beetje in de regie helpen, wat me ook erg leuk lijkt. Ik heb nu natuurlijk al ‘ervaring’ backstage in het Savoy theater, met de valentine’s show en ben ondertussen dik bevriend met Graig, die daar stage management doet, dus kan ik hem eventueel ook om hulp vragen.

Ik heb hier dus genoeg te doen en ben een beetje allround, nu lekker alleen thuis net iets gaan eten met Chris en Marieke dus ff lekker grindcore en metal door de speakers, de rest is nl. nu wat gaan eten :D

Groetjes & love y’all

1. Helen:
    1 maart 2013
    Grappig dat die Yolo heet, nu lees ik heel de tijd 'you only live once'. Ik ben een beetje gebrainwasht ;-) Het klinkt wel superinteressant! Nog veel plezier daar, babe.
  2. Jetty:
    1 maart 2013
    Genoeg te doen en te leren. Je hoeft je daar zeker niet te vervelen dat is duidelijk. Dank maar weer voor je mooie verslag het is iedere keer weer genieten! xx
  3. Daphne:
    3 maart 2013
    Klinkt goed allemaal meis, leuk ook om te zien dat zoveel mensen je blog volgen, krijg de hele tijd complimentjes over je schrijfstijl......klinkt goed dat nieuwe project............spannend en wat je eigenlijk wil doen........klinkt goed gewoon in een kring gaan zitten, je vindt vast wel een manier om Yolo dat duidelijk te maken.

Hier alles zijn gangetje............Love you lots enne keep up the good work XXXXXXXXXXXX Daph
  4. Anna-thalia:
    7 maart 2013
    Klinkt allemaal als een geweldige levenservaring. Je zal zeker een goede manier vinden om Yolo je mening te geven, jij bent altijd goed geweest in je mening op een rustige en vriendelijke manier te zeggen.
    Ben benieuwd naar wat je nog ga meemaken!